Ludzie Kongresu

Anita
Noskowska-Piątkowska

Szefowa Służby Cywilnej

prof. UAM dr hab.
Jarosław Liberek

Uniwersytet
im. Adama Mickiewicza
w Poznaniu

Kamila
Paradowska

Dobra Treść

Kamil
Rodzik

Kancelaria
Prezesa Rady Ministrów

prof. ucz. dr hab.
Monika Kresa

Fundacja Języka Polskiego,
Instytut Języka Polskiego UW

dr Beata
Ramczykowska

Alior Bank SA

Katarzyna
Osior-Szot

Fundacja Języka Polskiego

Maciej
Kmita

Kancelaria
Prezesa Rady Ministrów

Dorota
Węgrzyńska-Jarząbek

Związek Banków Polskich,
legalny design

Emilia
Kaliszewska

Alior Bank SA

Justyna
Białowąs

PKO Bank Polski

Aleksandra
Wasiluk

mBank

Natalia
Sidor

Flying Bisons

Sonia
Przybył

Flying Bisons

Katarzyna
Świeczkowska

Polskie Stowarzyszenie
na rzecz Osób
z Niepełnosprawnością Intelektualną

Szymon
Zawiłło

Kancelaria
Prezesa Rady Ministrów

Agnieszka
Kunikowska

Polskie Radio

Agnieszka
Palenik

Ministerstwo Funduszy
i Polityki Regionalnej

dr Tomasz
Hoffmann

Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe

Izabela
Kobierecka

PROGRES Terapia i Edukacja Psychologiczna

Przemysław
Kutnyj

DOBRA MOWA

Anita
Noskowska-Piątkowska

Szefowa Służby Cywilnej

Jest absolwentką Krajowej Szkoły Administracji Publicznej i filologii polskiej. Ukończyła studia podyplomowe z europeistyki, marketingu medialnego i politycznego oraz konsultacji publicznych. Jest doświadczoną menedżerką w instytucjach publicznych, w których realizowała projekty edukacyjne, komunikacyjne i promocyjne.

Pracę w służbie cywilnej rozpoczęła w Urzędzie Służby Cywilnej w 2000 roku. Była związana z USC, a później z Departamentem Służby Cywilnej KPRM do 2008 roku. W latach 2008-2014 odpowiadała za politykę informacyjno-promocyjną funduszy europejskich w Polsce. Od 2014 do 2020 roku, ponownie w KPRM, zaangażowała się w obszar zarządzania służbą cywilną. W latach 2021-2024 jako zastępca dyrektora ds. kształcenia w Krajowej Szkole Skarbowości odpowiadała za szkolenia w Krajowej Administracji Skarbowej. 

Interesuje się nowymi technologiami, e-administracją i rozwojem zawodowym urzędników. Kocha kino, koncerty, psy i książki – najbardziej biografie. Jest mężatką, ma dwoje dzieci i psa.

prof. UAM dr hab. Jarosław Liberek

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
w Poznaniu

Językoznawca praktyk, profesor na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej UAM, specjalista z zakresu współczesnej normy i frazeologii (współautor czterech słowników frazeologicznych), kierownik Pracowni Leksykograficznej i Telefonicznej Poradni Językowej UAM. 

Jest współtwórcą i kierownikiem pierwszych w Polsce studiów podyplomowych z zakresu prostej polszczyzny, które w 2022 roku powstały na uniwersytecie w Poznaniu („Prosty język w instytucjach publicznych”). 

Poza uczelnią prowadzi wykłady, warsztaty i szkolenia dotyczące komunikacji pisemnej w dużych instytucjach (ministerstwa, urzędy miejskie, firmy ubezpieczeniowe, banki, placówki edukacyjne itp.). 

Od kilku lat współpracuje regularnie z Urzędem Miasta Poznania w zakresie wprowadzania prostego języka w kontaktach z obywatelem. Współtworzył wykorzystywany w tym urzędzie i opracowany przez Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe program „Proste Pismo”, który pomaga pracownikom w upraszczaniu tekstów.

Kamila Paradowska

Dobra Treść

Projektantka treści, popularyzuje wiedzę o UX writingu, SEO i przyjaznej komunikacji online. Szkoli twórców treści publikacji internetowych. W 2023 roku stworzyła własną platformę kursową – Akademię Dobrej Treści. 

Od 2018 roku prowadzi firmę Dobra Treść skupioną na tworzeniu wysokiej jakości treści do serwisów internetowych i aplikacji. Sama rozwija się w obszarze no-code i edukacyjnych form wideo.

Wcześniej pracowała jako kierowniczka literacka teatru, copywriterka oraz redaktorka pisma akademickiego. Współpracowała też z reżyserami teatralnymi nad tekstem i dramaturgią spektakli.

Kamil Rodzik

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

Zastępca dyrektora w Departamencie Służby Cywilnej KPRM odpowiedzialny m.in. za promocję służby cywilnej oraz rozwiązania systemowe z obszaru zarządzania zasobami ludzkimi.

Urzędnik z wieloletnim doświadczeniem w naborze, komunikacji wewnętrznej i budowaniu pozytywnego wizerunku pracodawcy.

Autor książki Nowoczesny nabór i employer branding w administracji publicznej pierwszego praktycznego przewodnika o budowaniu marki pracodawcy w sektorze publicznym. 

Zwolennik i orędownik nowoczesnej, otwartej administracji. 

Prywatnie miłośnik kryminałów oraz historii i kultury Czech.

prof. ucz. dr hab.
Monika Kresa

Fundacja Języka Polskiego,
Instytut Języka Polskiego UW

Pracuje w Instytucie Języka Polskiego UW. Uczy osoby studiujące filologię polską gramatyki historycznej języka polskiego i dialektologii, prowadzi prace dyplomowe z nauki o nazwach własnych. W równym stopniu co zagadnienia historyczne interesują ją także problemy współczesnej polszczyzny, zwłaszcza tej używanej w komunikacji służbowej i mediach.

Od sierpnia 2024 roku jest koordynatorem prorektorskiego Zespołu ds. Prostego Języka UW. 

Pełni funkcję członka zarządu Fundacji Języka Polskiego. W Fundacji zajmuje się upraszczaniem i usprawnianiem komunikacji oraz popularyzacją wiedzy językoznawczej.

dr Beata Ramczykowska

Alior Bank SA

Menedżerka ds. prostego języka w Alior Banku, pracuje w Departamencie Marketingu, PR i Relacji z Klientem. Jest ekspertem w zakresie komunikacji bankowej, dba, aby była prosta, empatyczna i zrozumiała. Upraszcza i opiniuje treści, edukuje, przeprowadza audyty – współpracuje z różnymi jednostkami banku. Współtworzy komunikaty wirtualnej asystentki Alior Banku – voicebota InfoNiny. 

Doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa, absolwentka studiów filologicznych na Uniwersytecie Gdańskim. Od ponad 15 lat zawodowo zajmuje się słowem pisanym i mówionym.  

Szczera, prosta i przyjazna komunikacja to dla niej podstawa dobrych relacji z każdym odbiorcą. 

Katarzyna Osior-Szot

Fundacja Języka Polskiego

Ekspertka od efektywnej komunikacji i prostego języka, trenerka kompetencji komunikacyjnych. Popularyzatorka wiedzy o polszczyźnie. Absolwentka językoznawczych studiów doktoranckich na Uniwersytecie Warszawskim.

Jest ekspertką i trenerką Fundacji Języka Polskiego. Oprócz tego współpracuje z centrum kreatywności i biznesu Concordia Design oraz z Narodowym Centrum Kultury jako ekspertka programu „Ojczysty – dodaj do ulubionych”.

Jest pomysłodawczynią i koordynatorką Kongresu Efektywnej Komunikacji.

Upraszcza i usprawnia komunikację, a podczas szkoleń i warsztatów uczy tego innych. Współpracowała m.in. z: PKO Bankiem Polskim, Alior Bankiem, mBankiem, mLeasingiem, Grupą Polsat Plus, TU Aegon, PKP Intercity, Krajową Administracją Skarbową. 

Prosta, empatyczna komunikacja to dla niej droga, aby tworzyć społeczeństwo oparte na partnerstwie i uczciwości.

Maciej Kmita

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

Pełni funkcję zastępcy dyrektora Departamentu Polityki Senioralnej w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Ukończył stosunki międzynarodowe na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz administrację na Politechnice Warszawskiej.

W przeszłości m.in. odpowiadał za PR i komunikację kancelarii prawnej oraz współpracował z think-tankiem Instytut Emerytalny. Jest byłym samorządowcem i aktywistą lokalnych organizacji pozarządowych.

W 2021 roku został uhonorowany tytułem Świętokrzyskiego Mistrza Mowy Polskiej.

Dorota
Węgrzyńska-Jarząbek

Związek Banków Polskich,
legalny design

Zajmuje się prawem konsumenckim i dostępnością w sektorze bankowym. Chętnie dzieli się wiedzą z tych obszarów i o nich dyskutuje. 

Popularyzuje idee prostego języka i legal design – w ramach działań edukacyjnych i w codziennej pracy. 

Jest częścią legalnego designu – zespołu entuzjastów projektowania w świecie prawa, który razem stworzył słownik ikon do dokumentów prawniczych.

Jest radczynią prawną oraz członkinią komisji promocji i rozwoju zawodowego w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie. Ukończyła prawo na Uniwersytecie Warszawskim oraz podyplomowe studia bankowości i finansów dla prawników w Szkole Głównej Handlowej.

Emilia Kaliszewska

Alior Bank SA

Menedżerka ds. prostego języka, ukończyła rachunkowość i finanse na Uniwersytecie WSB Merito w Gdańsku. Specjalizuje się w:

  • upraszczaniu i przystępnej wizualizacji, dokumentów prawnych oraz komunikacji,
  • budowaniu pozytywnych doświadczeń klientów.  


Ma 18-letnie doświadczenie zawodowe w bankach. Jest współrealizatorką projektu
#w Punkt!, który rozpoczął wdrożenie prostego języka w Alior Banku. Na co dzień tworzy, redaguje, opiniuje teksty i edukuje z zasad prostego języka. 

Ukończyła:

  • warsztaty prostego języka prowadzone przez firmę Hatuha Grzegorz Zarzeczny,
  • kurs konsultanta prostego języka prowadzony przez firmę Hatuha Ewelina Moroń,
  • szkolenie z przyjaznej komunikacji prowadzone przez Fundację Języka Polskiego,
  • szkolenie „Językowy znak jakości” prowadzone przez Fundację Języka Polskiego.


Promotorka prostego języka: upraszcza, usuwa zbędności i pisze do ludzi.

Justyna Białowąs

PKO Bank Polski

Wojowniczka prostego języka w PKO Banku Polskim: od 2019 r. jej głównym przyczółkiem był webwriting SEO, a od 2023 r. już oficjalnie – prosty język. 

W 2023 r. uruchomiła projekt PKO Prosto i została kierowniczką zespołu prostego języka. Razem z zespołem buduje prostojęzyczne uniwersum oparte na zaangażowanym i certyfikowanym zespole ambasadorskim, autorskiej aplikacji AI, edukacji z nowymi mediami i elementami legal design dla osób z profilem prawniczym. 

W 2024 r. PKO Bank Polski wspólnie z PKO Prosto objął mecenatem X Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie.

Aleksandra Wasiluk

mBank

Z wykształcenia jest polonistkąabsolwentką Uniwersytetu Warszawskiego.  Od 5 lat zajmuje się upraszczaniem komunikacji w mBanku. Odpowiada za standard prostego językamKanon. 

Jej zdaniem prosty język jest kluczem do skutecznej i empatycznej komunikacji. Przekonuje do niego nieprzekonanych. Pokazuje, że dzięki jasnej i wyczerpującej komunikacji żyje nam się lepiej :)

Natalia Sidor

Flying Bisons

Absolwentka finansów i rachunkowości oraz e-biznesu na SGH oraz neurokognitywistyki na USWPS. 

Od 2020 roku jest związana z Flying Bisons, gdzie pełni funkcję UX design managerki. Tworzyła i rozwijała produkty zarówno dla startupów, jak i dla dużych firm (m.in. kikfit, delio, eObuwie, naTemat). Po pracy dzieli się swoją wiedzą, prowadząc kursy w ramach Flying Bisons Academy oraz współpracując z DareIT. 

Z sukcesem prowadziła własny biznes związany z platformą edukacyjną. Swoje doświadczenie wykorzystuje, prowadząc konsultacje dla startupów w ramach Innovations Hub Foundation. 

Sonia Przybył

Flying Bisons

Absolwentka socjologii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza oraz Design Management na USWPS. 

Wykształcenie z zakresu nauk społecznych i innowacji od dekady wykorzystuje przy procesach badawczo-rozwojowych produktów i usług. Przez ostatnie lata współpracowała z firmą Metaphor, gdzie współtworzyła procesy wspierające innowacyjność dla m.in: Ikei, Lorenz Snack-World, Urzędu Miasta Poznania, Urzędu  Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, Harpo. 

Od 2022 roku związana z Flying Bisons, gdzie pełni funkcję managerki departamentu Insights.
Tworzy pracę doktorską dotyczącą analizy i prognozy trendów.

Jako wykładowca akademicki współpracuje z UAM, USWPS oraz Collegium da Vinci. 

Katarzyna Świeczkowska

Polskie Stowarzyszenie na rzecz
Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną

Rodzic osoby z niepełnosprawnością, pedagożka, wiceprzewodnicząca Zarządu Koła w PSONI Gdańsk, dyrektorka Zespołu Niepublicznych Placówek Oświatowych PSONI. 

Członkini Family and Users Forum przy European Academy of Childhood and Onset Disability, European Patients Advocacy Group w the European Reference Network ITACHA. 

Członkini Rady ds. komunikacji wspomagającej i alternatywnej oraz tekstu łatwego do czytania i zrozumienia przy Pełnomocniku Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, gdyńskiej rady ds. dzieci z niepełnosprawnościami, zarządu CARAVAN 2000, European Movement for Diversity and Understanding oraz Koalicji na rzecz Rodzinnej Opieki Zastępczej.

Szymon Zawiłło

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

Urzędnik służby cywilnej i trener prostego języka. Przygodę z administracją zaczął od pierwszej polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej w 2011 roku i właśnie prezydencją – tyle że rozpoczynającą się w 2025 roku – zajmuje się obecnie.

Zwolennik pracy projektowej i doświadczony lider zespołów zadaniowych. Opracowywał merytorycznie, opisywał i kreował działania komunikacyjne premiera i rządu. Organizował wydarzenia medialne w kraju i za granicą.

W ostatnich latach miał szansę wykorzystywać swoją znajomość polskiej infosfery i zainteresowanie sztuczną inteligencją do tego, aby analizować debatę internetową na temat skutków regulacji.

Agnieszka Kunikowska

Polskie Radio

Aktorka, lektorka, aktorka dubbingowa.

Dziennikarka radiowa od lat związana z Polskim Radiem.

Autorka audycji o tematyce językowej dla dorosłych słuchaczy – między innymi cykli „Słowoteka” i „Ogarnij polski”, gospodyni wieczornego programu dla najmłodszych „Jedynka Dzieciom”. Prowadzi także „Cztery Pory Roku” i „Lato z Radiem”.

W 2014 roku została uhonorowana Złotym Mikrofonem, a w 2021 roku – tytułem Mistrza Mowy Polskiej.

Agnieszka Palenik

Ministerstwo Funduszy
i Polityki Regionalnej

Ekspertka dostępności i komunikacji. Od kilkunastu lat pracuje w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. Wcześniej zajmowała się marketingiem i PR w korporacjach. Obecnie promuje dostępność i edukuje o niej, zwłaszcza w administracji. 

Od zawsze fascynuje ją przekazywanie wiedzy. Jest trenerem wewnętrznym. 

Wierzy, że dostępność to temat bardzo przyszłościowy. Na każdym kroku zachęca i inspiruje innych do tworzenia rozwiązań dostępnych dla każdego.

Jej motto brzmi: „Dostępność zaczyna się od drugiego człowieka!”.

Prywatnie lubi działać :) i kocha tańczyć.

dr Tomasz Hoffmann

Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe

Od 2014 roku pracuje w Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym jako programista w Zespole Bibliotek Cyfrowych i Platform Wiedzy. 

Doktor nauk technicznych w dyscyplinie informatyka. 

Jego główne obszary zainteresowań to aplikacje dla nauki, w szczególności dla humanistyki cyfrowej, metody numeryczne oraz uczenie maszynowe. 

Koordynuje rozwój narzędzia Proste Pismo.

Izabela Kobierecka

PROGRES Terapia i Edukacja Psychologiczna

Psycholożka, psychoterapeutka i trenerka.

Absolwentka psychologii na Uniwersytecie SWPS, Szkoły Treningu i Warsztatu Psychologicznego, Studium Pomocy Psychologicznej, Studium Treningu Interpersonalnego w Ośrodku Intra.

Od 22 lat konsultuje i prowadzi szkolenia dla firm z zakresu: asertywności, komunikacji, radzenia sobie ze stresem, efektywności osobistej, a także work-life balance.

|Tworzy i prowadzi warsztaty rozwojowe m.in na Kubie i Bali, gdzie wraz z Pakuj Plecak – kameralnym biurem podróży – zaprasza nie tylko do odwiedzenia odległych, przepięknych miejsc na świecie, lecz także do wyruszenia w fascynującą podróż w głąb siebie.

Stały gość Nocnych Świateł w Radiu Plus, gdzie poruszane są tematy z obszaru psychologii, które pomagają lepiej i pełniej żyć.

 

Przemysław Kutnyj

DOBRA MOWA

Certyfikowany trener biznesu, mówca, zawodowy konferansjer, były konsultant public relations z kilkunastoletnim doświadczeniem, konsultant MaxieDISC, polonista. Absolwent Podyplomowego studium kształcenia głosu i mowy na Uniwersytecie SWPS.

Pracował i pracuje zarówno dla największych światowych koncernów, jak i lokalnych firm.

Mistrz Polski w Przemówieniach Humorystycznych. Mistrz w Przemowach na poziomie europejskim (TMI). Autor książek: Sztuka autoprezentacji i wystąpień publicznych na żywo i online (2020), Jak być zabawnym, a nie śmiesznym. Przewodnik po dobrej rozmowie w pracy, w domu, w życiu (2022), Szkoła retoryki. Jak przekonująco przemawiać, dyskutować i pisać (2024).

Specjalizuje się w szkoleniach z takich tematów, jak: wystąpienia publiczne, dobra komunikacja w zespole, współpraca w zespole, storytelling, poprawna i klarowna polszczyzna, zarządzanie zmianą.

Właściciel firmy DOBRA MOWA (www.przemyslawkutnyj.pl).