Alior Bank
- Sesja dobrych praktyk
- Warszawa, 29-30.10.2024 r.
Upraszczanie komunikacji w Alior Banku rozpoczęliśmy w 2019 roku. W tym roku obchodzimy 5 lecie naszych działań. Jesteśmy bardzo dumni, że przez ten czas zrobiliśmy tak dużo, a prosta i efektywna komunikacja na stałe wpisała się w nasze DNA.
Podjęliśmy decyzję o wdrożeniu prostej i efektywnej komunikacji, której zasady będą obowiązywały wszystkich naszych pracowników. Przeprowadziliśmy inwentaryzację naszych treści i wewnętrzny kick off projektu upraszczania pod hasłem #Wpunkt! Zbudowaliśmy harmonogram prac nad upraszczaniem treści, które miały dla nas największy priorytet. Stopniowo poprawialiśmy komunikację mejlową, listowną, SMS-y, dokumenty prawne i wiele innych. Nad końcową wersją treści pracowały jednostki, które odpowiadały za merytorykę danej komunikacji, jak również ekspertki od upraszczania treści. Na początku naszych działań korzystaliśmy również ze wsparcia językoznawców zewnętrznych. Zgodnie z zasadą „Wszystkie ręce na pokład!”.
Największym sukcesem jest stworzenie „Podręcznika prostego pisania”, zawierającego zasady upraszczania języka. Korzystają z nich pracownicy banku, którzy przygotowują treści dla klientów. W efekcie nasza komunikacja jest nie tylko prosta, ale ma też spójną budowę i kolorystykę. Dodatkowo w treściach uwzględniamy zasady grzeczności językowej i unikamy stylu urzędowego. Kolejnym sukcesem są przyznane przez Pracownię Prostej Polszczyzny dwa certyfikaty: pierwszy dla uproszczonych dokumentów prawnych, drugi dla pytań i odpowiedzi wirtualnej asystentki InfoNiny. To pierwsze takie wyróżnienie dla bota w Polsce. Na naszym koncie są również certyfikaty „Językowy Znak Jakości” dla mejli ofertowych oraz certyfikaty indywidualne dla naszych ambasadorów prostego języka.
Jednym z większych wyzwań było przeszkolenie pracowników banku. Kilka tysięcy osób przeszło kurs zakończony testem potwierdzającym znajomość zasad prostego języka i umiejętność stosowania ich w praktyce. Część z nich odbyła dodatkowe szkolenia m.in. z Fundacją Języka Polskiego, która jest ambasadorem prostego języka w Alior Banku.
Upraszczanie treści to proces długotrwały, zwłaszcza w przypadku dokumentów prawnych. Oprócz upraszczania nowych treści, chcemy wciąż doskonalić dokumenty już napisane prostym językiem. Zależy nam, aby nasza komunikacja była odpowiedzią na zmieniające się potrzeby klientów nie tylko pod względem treści, ale też budowy i warstwy wizualnej. Stale dążymy do podnoszenia prostojęzycznych kompetencji, dlatego planujemy kolejne szkolenia, zwłaszcza dla naszych wewnętrznych ambasadorów prostego języka.