Ministerstwo Funduszy
i Polityki Regionalnej
- Sesja dobrych praktyk
- Warszawa, 29-30.10.2024 r.
Od 2009/2010 roku (prosty język), od 2018/2019 roku (dostępność).
Prosty język: Zaczynaliśmy od szkoleń dla liderów prostego języka i kampanii edukacyjnej „Prosto i kropka”. W efekcie powstała sieć liderów prostego języka w systemie Funduszy Europejskich (FE). Następnie wprowadziliśmy szkolenia dla pracowników. Zarządzeniem dyrektora generalnego powstał Zespół prostego języka, który tworzą przedstawiciele różnych departamentów.
Dostępność: Zaczynaliśmy od nauki samych siebie :). Uczyliśmy się, czym jest dostępność, czemu służy i na czym polega. Zbiegło się to w czasie z przygotowaniem i promocją dostępności. Od 2 lat pracujemy w MFiPR, by wprowadzić do polskiego prawa dyrektywy „European Accessibilty Act”. Już za niecały rok również część świata biznesu dotkną obowiązki związane z dostępnością. Są to obowiązki, ale i nowe możliwości!
Prosty język: Działania edukacyjne i promocyjne. Przede wszystkim kampanię edukacyjną dla urzędników „Prosto i kropka” oraz cykliczne spotkania liderów i sygnatariuszy Deklaracji prostego języka – Forum Prostego Języka. Wprowadziliśmy też prosty język do programu służby przygotowawczej MFiPR i szkoleń adaptacyjnych dla pracowników. Szkolimy również na zewnątrz. Wymieniamy się doświadczeniami z liderami prostego języka. Stworzyliśmy m.in. szablony pism, które inspirowały inne urzędy. Budujemy świadomość o prostym języku wśród urzędników sieci FE i szerzej innych instytucji.
Dostępność: Kampanie społeczne, które udało nam się zrealizować. Konkursy „uDOSTĘPniacze” dla młodzieży oraz spotkania i działania edukacyjne. Obecnie w Ministerstwie słowo „dostępność” odmieniamy przez wszystkie przypadki. Liczymy, że nasze działania podniosły świadomość społeczną na temat dostępności oraz jej znaczenia dla nas wszystkich.
Prosty język: Stałe przekonywanie sceptyków (zarówno wśród kadry kierowniczej, jak i pracowników) do skutecznej i prostej komunikacji. Trudny język i wielość dokumentów, które wymagają uproszczenia. Podobnie jest z komunikacją wewnętrzną, która wymaga systematycznego uproszczenia.
Dostępność: Często słyszeliśmy, że dostępność to działania tylko dla osób z niepełnosprawnością. Wyzwaniem było i nadal jest pokazanie, że dostępność rozumiemy szerzej. Są to działania dla każdego z nas, bo każdy z nas będzie starszy, może np. złamać nogę lub nieść ciężką walizkę. Kolejny przykład to napisy do filmów. Korzystamy z nich wszyscy i wszyscy chcemy mieć równe prawa i równy dostęp do treści.
Będziemy kontynuować nasze działania, by podtrzymać zainteresowanie prostym językiem. Chcemy również pozyskać lub stworzyć dopasowane do naszych potrzeb narzędzie do upraszczania. Będziemy również pokazywać korzyści z działań, które są dostępne. Zamierzamy podkreślać rolę dostępności w projektach finansowanych z funduszy unijnych. Będziemy dalej edukować, szczególnie biznes, że dostępność zaczyna się od drugiego człowieka, i że tak ważna jest ta Ustawa (Polski Akt o Dostępności).