Grupa Polsat Plus
- Sesja dobrych praktyk
- Warszawa, 29-30.10.2024 r.
Grupa Polsat Plus pracuje nad ideą prostojęzyczności i efektywnej komunikacji od końca 2021 roku.
Od strony biznesowej: zdecydowaliśmy się na pilotaż, który pozwolił nam wskazać teksty do uproszczenia. Przeanalizowaliśmy każdy dokument strona po stronie. Uwzględnialiśmy zarówno potrzeby biznesowo-prawne, jak i wytyczne językowe. Od strony językowej: zauważyliśmy, że klienci nie rozumieją naszych tekstów, dlatego naszym celem było dostosować dokumenty tak, aby spełniały zasady prostego języka i efektywnej komunikacji. Zależało nam, aby zredagować wszystkie dokumenty dotyczące danego produktu. Dzięki temu odbiorcy otrzymali komplety komunikatów opracowanych według jednolitego standardu prostego języka, poprawności językowej, efektywnej komunikacji i edycji tekstu. Od strony prawnej: kolejnym i najważniejszym etapem były warsztaty z ekspertkami Fundacji Języka Polskiego oraz naszymi prawnikami. Dzięki doświadczeniu obu stron wypracowaliśmy dokumenty, które są zarówno zgodne z prawem, jak i proste, poprawne oraz zrozumiałe.
Naszym największym sukcesem było przygotowanie wzorów dokumentów w duchu prostego języka i efektywnej komunikacji. Wzorce zostały zaakceptowane przez grono ekspertów z różnych działów Grupy Polsat Plus. Wszystko wypracowaliśmy już w ramach pilotażu. Sukcesem, który bardzo pozytywnie wpłynął na nasze działania, było również spotkanie w gronie naszych koleżanek i kolegów z całej grupy. Opowiedzieliśmy im wtedy o tym, czym jest prosty język.
Największym wyzwaniem było dla nas pogodzenie potrzeb biznesowo-prawnych z wytycznymi prostego języka. Cele projektu znacząco różniły się od opinii przedstawicieli różnych obszarów biznesowych i departamentu prawnego. To zmusiło nas do wypracowania wewnętrznych zasad, które pozwolą na każdym etapie upraszczania dokumentów zachować dbałość o założenia biznesowe, prawne i językowe. Ogromnym wyzwaniem była dbałość o każde słowo, które w słowniku znaczyło zdecydowanie coś innego niż w prawie. Wiele trudności stwarzało także otoczenie projektowe, które nakładało na nas obowiązek, aby dbać o systematyczne zmieniani dokumentów już uproszczonych, ale jeszcze nieprzekazanych do obiegu publicznego.
Przyszłość łączymy z teraźniejszością, dlatego na bieżąco upraszczamy dokumenty i komunikaty kierowane do klientów Grupy Polsat Plus. Nasze uproszczone teksty można znaleźć w wybranych dokumentach klienckich, notyfikacjach, instrukcjach, listach oraz na naszej stronie internetowej. Po zamknięciu prac nad pilotażem planujemy:
• uprościć kolejne dokumenty,
• przeszkolić pracowników z prostego języka i efektywnej komunikacji,
• utrzymać zasady wprowadzonego standardu dokumentów klienckich.
Wierzymy, że zdobyte doświadczenie pozwoli nam osiągnąć zamierzone efekty. Chcemy wypracować takie dobre praktyki, które będą spójne zarówno z ideą prostego języka, jak i ze strategią naszej firmy. Jesteśmy przekonani, że kolejne etapy projektu będą przebiegały sprawnie i dostarczą nam wiele satysfakcji z pracy, którą na co dzień wykonujemy.